Co warto wiedzieć o diecie Whole30

Co warto wiedzieć o diecie Whole30

Komentarze: 0
Ocena: brak
Liczba głosów: 0

Dieta Whole30 to 30-dniowy program, którego celem jest usunięcie pewnych grup produktów spożywczych, które, jak twierdzi, mogą szkodzić zdrowiu człowieka. Większość ludzi powinna być w stanie tolerować dietę, chociaż niektórzy mogą chcieć jej unikać z kilku powodów.

W przeciwieństwie do wielu innych diet dieta Whole30 nie skupia się wyłącznie na utracie wagi lub liczeniu kalorii, więc może nie być odpowiednia dla osób, które chcą tylko schudnąć. Zamiast tego ograniczenia obejmują grupy produktów spożywczych, które dana osoba może lub nie może jeść.

Ostatecznym celem diety Whole30 jest zresetowanie organizmu i umożliwienie osobie powolnego dodawania pokarmów z powrotem do diety i sprawdzania niepożądanych reakcji.

Definicja

Dieta Whole30 to 30-dniowy program stworzony w 2009 roku.

Podstawą programu jest radzenie sobie z podstawowymi problemami zdrowotnymi w organizmie poprzez usuwanie pewnych grup pokarmów, które według twórców diety są szkodliwe.

Sama strona internetowa Whole30 stwierdza, że ​​dieta pomaga wyciąć grupy żywności, które według niej:

  • tworzą stany zapalne
  • zaburzają jelito
  • powodują brak zdrowia psychicznego
  • powodują brak równowagi hormonalnej

Według programu Whole30 te potencjalnie szkodliwe grupy żywności obejmują:

  • produkty mleczne
  • cukier
  • ziarna
  • rośliny strączkowe

Wycinając wszystkie te pokarmy przez 30 kolejnych dni, zwolennicy diety wierzą, że organizm może wyleczyć się z podstawowych problemów, które te pokarmy mogą powodować. W związku z tym dieta działałaby jak przycisk resetu.

Chociaż nie każdy odczuje negatywne skutki spożywania każdego z tych rodzajów żywności, dieta eliminuje je wszystkie naraz, aby umożliwić osobie znalezienie nowego punktu odniesienia, a następnie powrót do niego w celu ustalenia odpowiedniej stałej diety.

Bezpieczeństwo i skuteczność

Nie ma aktualnych badań na temat efektów samego programu Whole30, więc nie ma sposobu, aby stwierdzić z całą pewnością, czy działa, czy nie. Ponadto ostateczny cel diety nie jest konkretny, więc sukces może być trudny do oszacowania.

Chociaż dieta Whole30 nie jest przede wszystkim programem odchudzania, strona internetowa Whole30 twierdzi, że ponad 95% uczestników traci na wadze i poprawia ogólny skład ciała.

Dodatkowe korzyści, jakie według programu mają ludzie, którzy stosują dietę to:

  • więcej energii
  • ostrzejsze skupienie umysłu
  • lepszy sen
  • jaśniejsza skóra
  • poprawa nastroju
  • zwiększona wydajność sportowa
  • zmniejszone pragnienie niezdrowej żywności

Witryna twierdzi również, że tysiące referencji od klientów stwierdza, że ​​dieta pomaga w schorzeniach, które obejmują:

  • alergie
  • artretyzm
  • astmę
  • zaburzenie deficytu uwagi lub ADD
  • nietolerancję glutenu
  • chorobę Crohna
  • cukrzycę
  • depresję
  • fibromialgię
  • chorobę refluksową przełyku, lub GERD
  • wysokie ciśnienie krwi i cholesterol
  • zapalną chorobę jelit
  • toczeń
  • migreny
  • zaburzenia tarczycy

Ten dowód z referencji jest niepotwierdzony, co nie potwierdza poglądu, że dieta pomoże poprawić te warunki dla wszystkich.

Ponieważ dieta koncentruje się bardziej na eliminacji grup żywności niż na poszczególnych składnikach, trudno byłoby określić ilościowo sukces lub porażkę diety.

Mając to na uwadze, dieta Whole30 eliminuje większość źródeł węglowodanów w diecie, takich jak rafinowane ziarna i cukry. Jako taka jest to technicznie dieta niskowęglowodanowa, chociaż dopuszcza niektóre źródła węglowodanów, takie jak ziemniaki.

Diety niskowęglowodanowe mają za sobą badania i mogą pomóc ludziom schudnąć i zmniejszyć ryzyko problemów sercowo-naczyniowych.

Studium w czasopiśmie Roczniki Chorób Wewnętrznych porównuje diety niskowęglowodanowe i diety niskotłuszczowe pod kątem ich wpływu na utratę wagi i ryzyko sercowo-naczyniowe. Naukowcy odkryli, że osoby stosujące dietę niskowęglowodanową przez 3, 6 i 12 miesięcy straciły na wadze więcej niż osoby stosujące dietę niskotłuszczową. Zmniejszyła się również ilość szkodliwych tłuszczów, które mogą zwiększać ryzyko chorób układu krążenia.

Co ważne, badanie to kontynuowano z udziałem osób po minimum 3 miesiącach, czyli znacznie dłużej niż 30-dniowy program diety Whole30.

Z drugiej strony recenzja w czasopiśmie PLOS zauważa, że ​​jedzenie niskowęglowodanowe może dawać podobne wyniki jak inne diety odchudzające i nie wydaje się przynosić żadnych szczególnych korzyści w porównaniu z innymi formami diety. Znowu dotyczy to diet długoterminowych.

Naukowcy zauważają również, że w dłuższej perspektywie wytyczne dietetyczne powinny być zrównoważone i łatwe w zarządzaniu.

Dieta z dużymi ograniczeniami, taka jak dieta Whole30, nie będzie łatwa do utrzymania bez starannego zarządzania, więc osoby stosujące program powinny mieć dobrą strategię wyjścia i później zmodyfikowaną dietę.

Żywność, której należy unikać

Osoba stosująca dietę Whole30 powinna unikać większości cukrów, w tym syropów.
W przeciwieństwie do innych diet, które skupiają się tylko na jednym aspekcie żywienia, takich jak diety niskotłuszczowe lub liczenie kalorii, dieta Whole30 dotyczy całych grup żywności, które uważa za problematyczne.

Dieta Whole30 określa ścisłe wytyczne dotyczące tego, co uczestnicy mogą jeść podczas programu. Uczestnicy muszą unikać następujących pokarmów:

1. Cukry, w tym naturalne lub alternatywne słodziki, takie jak:

  • cukier
  • miód
  • syrop klonowy
  • nektar z agawy
  • syrop ryżowy
  • nektar kokosowy lub cukier kokosowy
  • ksylitol
  • stewia
  • erytrytol
  • markowe słodziki, takie jak Equal, NutraSweet i Splenda

2. Nabiał, w tym wszystkie produkty wytworzone z mleka krowiego, owczego lub koziego, takie jak:

  • ser
  • mleko
  • krem
  • kefir
  • jogurt
  • lody

3. Ziarna we wszystkich postaciach, w tym:

  • pszenica
  • owies
  • kukurydza
  • ryż
  • jęczmień
  • żyto
  • proso
  • gryka
  • sorgo
  • komosa ryżowa
  • amarant
  • ziarna porośnięte

4. Wszystkie rodzaje roślin strączkowych i fasoli, w tym:

  • fasola Pinto
  • fasola zwyczajna
  • czarna fasola
  • granatowa fasola
  • biała fasola
  • bób
  • fasola limeńska
  • ciecierzyca
  • soczewica
  • groszek
  • orzeszki ziemne

5. Soja we wszystkich postaciach, takich jak:

  • edamame
  • miso
  • tempeh
  • tofu
  • białko
  • lecytyna
  • olejek

6. Inne rzeczy, których należy unikać to:

  • alkohol w dowolnej formie
  • dodane składniki, w tym glutaminian sodu (MSG), siarczyny i karagen
  • wypieki i niezdrowe jedzenie, w tym wszystko, od naleśników i gofrów po frytki i lody

Aby prawidłowo przestrzegać diety Whole30, dana osoba nie może sporządzać posiłków z powyższymi składnikami w ciągu tych 30 dni i w żadnym wypadku nie może dopuszczać tych pokarmów do swojej diety. Każdy, kto się poślizgnie lub ma dzień oszustwa, musi powtórzyć proces od pierwszego dnia.

Żywność do jedzenia

Zamiast tych produktów dieta Whole30 sugeruje uzupełnianie spożycia żywności innymi świeżymi, pełnowartościowymi produktami, takimi jak:

  • duże ilości warzyw
  • umiarkowane ilości mięsa, owoców morza i jajek
  • mnóstwo naturalnych, zdrowych tłuszczów
  • trochę owoców
  • orzechy i nasiona, takie jak migdały i orzechy nerkowca
  • wszystkie zioła i przyprawy
  • kawa, herbata i herbaty ziołowe

Istnieją również wyjątki od grup pokarmowych, które dieta eliminuje. Obejmują one:

  • masło klarowane ghee — jedyny produkt mleczny dozwolony w programie
  • fasolka szparagowa, groszek śnieżny i groszek cukrowy — jedyne rośliny strączkowe, na które pozwala program
  • jodowana sól kuchenna
  • wszystkie formy octu oprócz octu słodowego
  • sok owocowy

Te pokarmy mogą być technicznie problematyczne, ale dieta pozwala na ich użycie.

Czy powinienem spróbować diety Whole30?

Dieta Whole30 nie jest prostym planem dietetycznym, w którym dana osoba może się trwać przez długi czas.

To bardziej 30-dniowe zobowiązanie. Z tego powodu może nie być odpowiedni dla wszystkich.

Sama dieta jest bardzo restrykcyjna. Co więcej, jeśli dana osoba raz się poślizgnie lub zje oszukany posiłek, musi zacząć od nowa.

Samo to jest przeszkodą, ponieważ ukończenie tych 30 dni wymaga dużo samodyscypliny.

Ponadto podjęcie diety może zająć dużo czasu. Ponieważ dieta eliminuje całe grupy pokarmów, planowanie i przygotowywanie posiłków na 30 dni może zająć dużo czasu.

Jedzenie poza domem w większości restauracji nie jest łatwą opcją, biorąc pod uwagę ścisły charakter diety. Przekąski na wynos, które mogą być klasyfikowane jako niezdrowe jedzenie, również są niedostępne. Może to oznaczać, że osoba chcąca wypróbować dietę Whole30 będzie potrzebowała dużo czasu na gotowanie i przygotowywanie posiłków i przekąsek z wyprzedzeniem.

Osoby, które nie są gotowe poświęcić czasu na dietę, mogą chcieć wypróbować innych metod, takie jak proste liczenie kalorii.

Podsumowanie

Chociaż program Whole30 może pomóc niektórym osobom schudnąć, nie jest on głównym celem diety. Głównym celem jest zresetowanie organizmu, co pozwoli mu zregenerować się po skutkach pokarmów, które twórcy programu uważają za szkodliwe.

W związku z tym korzyści związane z odchudzaniem wynikające z diety byłyby drugorzędne w stosunku do resetu, jaki zapewnia organizmowi. Osoba ta powoli włączałaby te potencjalnie problematyczne pokarmy z powrotem do swojej diety, pojedynczo, aby sprawdzić, czy nie występują reakcje.

Należy pamiętać, że dieta Whole30 jest wyjątkowo restrykcyjna i nie jest dietą długoterminową. Po upływie 30 dni konieczne jest przejście na bardziej zbilansowaną, zdrowszą dietę długoterminową niż dieta Whole30.

 

Tagi
Inne od Dalia Szczepaniak
Jakie są korzyści zdrowotne orzechów laskowych?
Komentarze: 0
Ocena: brak
Co warto wiedzieć na temat alergii pokarmowych?
Komentarze: 0
Ocena: brak
Jaki majonez jest najbardziej bezpieczny dla zdrowia?
Komentarze: 0
Ocena: brak
Co warto wiedzieć o diecie Whole30
Komentarze: 0
Ocena: brak
Zobacz wszystkie
Komentarze artykułu

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Dieta Whole30 to 30-dniowy program, którego celem jest usunięcie pewnych grup produktów spożywczych, które, jak twierdzi, mogą szkodzić zdrowiu człowieka. Większość ludzi powinna być w stanie tolerować dietę, chociaż niektórzy mogą chcieć jej unikać z kilku powodów.W przeciwieństwie do wielu innych diet dieta Whole30 nie skupia się wyłącznie na utracie wagi lub liczeniu kalorii, więc może nie być odpowiednia dla osób, które chcą tylko schudnąć. Zamiast tego ograniczenia obejmują grupy produktów spożywczych, które dana osoba może lub nie może jeść.Ostatecznym celem diety Whole30 jest zresetowanie organizmu i umożliwienie osobie powolnego dodawania pokarmów z powrotem do diety i sprawdzania niepożądanych reakcji.DefinicjaDieta Whole30 to 30-dniowy program stworzony w 2009 roku.Podstawą programu jest radzenie sobie z podstawowymi problemami zdrowotnymi w organizmie poprzez usuwanie pewnych grup pokarmów, które według twórców diety są szko...